Jak powinna wyglądać stacja Łódź – Śródmieście na tunelu średnicowym?

Znamy coraz więcej szczegółów dotyczących budowy tunelu średnicowego między dworcami Fabrycznym i Kaliskim.

Do podziemnej stacji Łódź-Śródmieście, centralnego miejsca w "łódzkim metrze", będą prowadziły trzy zejścia: od strony ul. Zachodniej, ul. Wólczańskiej i ul. Zielonej. Nie wiemy jednak jak będą te wejścia wyglądały. Przygotowaliśmy pewne koncepcje i zapytaliśmy Was o zdanie. Poniżej - wyniki głosowania. Z przyczyn technicznych z opóźnieniem, za co przepraszamy.




 86 osób pozostawiło również swoje komentarze i propozycje.  Dotyczyły one :
  1. rozpisania konkursu na nowy projekt, nawiązującego do architektury łódzkiej z zaangażowaniem Miejskiej Pracowni Urbanistycznej, Biura Architekta Miasta i odpowiednich stowarzyszeń zawodowych i społecznych oraz innymi środowiskami, które mają wiedzę i doświadczenie w temacie estetyki, kształtowania przestrzeni miejskiej i architektury
  2. nawiązania projekty do otaczającej architektury i historii Łodzi - do secesji, łódzkich fabryk czy kamienic. Przystanek powinien pasować do otoczenia i zabudowy w tym miejscu, ale jednocześnie powinien posiadać charakterystyczne, wyróżniające go elementy,
  3. wkomponowania zejścia na perony w parter kamienicy, która mogłaby powstać w branym pod uwagę miejscu
  4. stworzenia "zielonego przystanku" ( Koncepcja wpisuje się w EXPO Horticultural: bardzo dużo zieleni, coś na zasadzie bramy do tajemniczego lasu - rośliny zimozielone (bluszcz, trzmielina fortune'a), krzewy ładnie przebarwiające się na jesień, wysokie trawy itd. Zieleń powinna wchodzić w głąb wejścia.)
  5. jeden z użytkowników przypomniał projekty studentów PŁ https://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/lodz-studenci-zaprojektowali-przyszly-przystanek-centrum-52091.html
  6. pojawiła się propozycja unifikacji wszystkich przystanków - wzorem warszawskiego metra -  również wejścia do stacji podziemnej Łódź Polesie przy Manufakturze powinno wyglądać tak samo jak Łódź Śródmieście i Fabryczna
  7. koncepcja minimalistycznej forma nawiązującej do wejść do metra np. londyńskiego https://st.depositphotos.com/1102976/3717/i/950/depositphotos_37172965-stock-photo-london-underground-station-entrance.jpg z jakimś graficznym nawiązaniem do symboli miasta
Ponadto pojawiły się uwagi praktyczne:
  1. konieczność zamontowania wind - dla wózków i rowerów, 
  2. pełna integracja z przystankami MPK (w tym zadaszenie, tak aby w deszczową pogodę między przystankiem tramwajowym/autobusowym a stacją nie trzeba było wyjmować parasola)
  3. integracja ze stacją Łódzkiego roweru Publicznego
  4. biletomaty i bankomaty
  5. projekt dostosowany dla osób starszych, niepelnosprawnych, rodziców z dziećmi. Kiedy dla tych grup jest wygodny to jest wygodny dla wszystkich.
  6. miejsca kiss and ride (K+R, pocałuj i jedź)
  7. przewidzenie i zaplanowanie miejsc na zieleń - bluszcze, trawy, drzewa i drzewka (wzięcie pod uwagę właściwego ukorzenienia).
  8. realne konsultacje projektu przystanku we właściwym czasie, tak aby mogły zostać wprowadzone korekty.

Głosowanie trwało: 19.10.2018 - 02.11.2018
W głosowaniu wzięło udział 1936 osób



Miasto jest w ciągłej współpracy z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oraz wykonawcą tunelu średnicowego w Łodzi, przede wszystkim w zakresie właściwości funkcjonalnych przystanków Łódź Śródmieście i Łódź Polesie. W chwili obecnej trwają ostateczne uzgodnienia dotyczące rozwiązań funkcjonalnych przystanków, a na kolejnym etapie będą poruszane kwestie wyglądu wyjść ze stacji oraz zagospodarowania ich otoczenia.

Do podziemnej stacji Śródmieście będą prowadziły trzy zejścia, czyli od strony ul. Zachodniej, ul. Wólczańskiej i ul. Zielonej. Pomiędzy nimi zaaranżowany ma zostać parking rowerowy. Centralny przystanek łódzkiego metra będzie połączony z komunikacją miejską. Tramwaje w obu relacjach – jadące zarówno na zachód i na wschód – będą się tutaj zatrzymywały, a nie tak jak jest to dzisiaj po dwóch stronach al. Kościuszki. Na ul. Wólczańskiej, przy skrzyżowaniu z ul. Zieloną, powstanie strefa kiss&ride, czyli miejsce, gdzie będzie można zatrzymać się samochodem na krótki czas podczas podwożenia kogoś na stację Śródmieście. Druga strefa kiss&ride jest planowana na al. Kościuszki, na wysokości siedziby Poczty Polskiej. Temat zagospodarowania przestrzeni wokół przystanków jest jeszcze tematem otwartym, dlatego też tak ważny jest głos łodzian, w jaki sposób widzieliby przestrzeń wokół stacji.



Zapytaliśmy Was, czy chcecie, aby wyjścia:

1. N
awiązywały wyglądem do stajni jednorożców?



2. Przypominały bryłę dworca Fabrycznego?





3. A może powinny być zupełnie nowym projektem?








GaleriePodsumowanie:


Głosowanie trwało: 19.10.2018 - 02.11.2018
W głosowaniu wzięło udział 1936 osób